آیا جدول دوره‌ای به شکل وارونه بامعنی‌تر است؟

مراحل تولد یک عنصر تازه
۱۳۹۸/۰۲/۱۶
نگاهی به اولین جدول دوره‌ای منتشرشده
۱۳۹۸/۰۲/۲۵

آیا جدول دوره‌ای به شکل وارونه بامعنی‌تر است؟

rx online

گروهی از محققان بریتانیایی یک نسخه وارونه از جدول دوره‌ای را پیشنهاد داده‌اند که عنصرهای سنگین در بالا و عنصرهای سبک‌تر در پایین این جدول قرار دارند. به اعتقاد این گروه از محققان دانشگاه ناتینگهام که مقاله‌ای در نشریه Nature Chemistry منتشر کرده‌اند، نسخه سنتی جدول دوره‌ای که برای آموزش عنصرهای شیمیایی به دانش‌آموزان به کار می‌رود، درک برخی مفاهیم را دشوار می‌کند، در حالی‌که این گونه مفاهیم را به شکل بی‌واسطه‌تری می‌توان در آرایش وارونه عنصرها دریافت.

بنا به نظر نویسندگان این مقاله، «نگاه کردن به یک مسأله از یک زاویه جدید اغلب منجر به ایده‌های جدیدی می‌شود، بنابراین این آرایش جدید از جدول دوره‌ای بدون شک به همه ما چشم‌انداز تازه‌ای می‌دهد.» به اعتقاد آن‌ها وارونه کردن جدول دوره‌ای به چندین دلیل قابل توجیه است. در این نسخه عنصرهای سبک و اصلی پایه جدول دوره‌ای هستند و خواصی مانند واکنش‌پذیری، عدد اتمی و عدد جرمی از پایین به بالا افزایش می‌یابد. با این کار نمایش بصری بهتری از اصل بناگذاری ارائه می‌شود که بر اساس آن، الکترون‌ها ابتدا اوربیتال‌های با کمترین انرژی را پر می‌کنند.

این گروه طرح جدیدشان را به صورت غیررسمی به تعدادی از شیمی‌دان‌ها، از جمله یک از اعضای مجمع بین‌المللی شیمی محض و کاربردی نشان داده‌اند و بازخورد بسیار مثبتی دریافت کرده‌اند. همچنین روان‌شناسان تجربی برای مقایسه ادراکی که بیننده از این جدول‌ها به دست می‌آورد هر دو نسخه جدول دوره‌ای را به ۲۴ نفر غیرشیمی‌دان نشان داده و حرکات چشم آن‌ها را بررسی کرده‌اند. مشخص شده است که این افراد نسخه متداول جدول دوره‌ای را اندکی بیش‌تر ترجیح می‌دهند، هر چند که بنا به گفته آن‌ها این امر ممکن است به خاطر آشناتر بودن این نسخه باشد. بنا به گفته این محققان قدم بعدی آزمایش جدول وارونه‌شده در مقیاسی وسیع‌تر است و در حال تشویق آموزگاران شیمی به امتحان کردن آن هستند.

 

منبع:

https://www.chemistryworld.com/news/does-the-periodic-table-make-more-sense-upside-down/3010360.article

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *